الخميس، 11 فبراير، 2010

ذهب الليل طلع الفجر ..ولا العنب ؟! سؤال يطرح نفسه ؟!!

http://www.h1m2.com/vb/uploaded/816_1213330677.jpg

كنت الليلة في فرح أحد أقاربنا

وكالعادة في اي فرح عادي

انهم يشغلوا العنب !

أو ايظن ؟!!

وحسبي الله ونعم الوكيل


ولكن في هذا الفرح حدث شئ غريب في الدي جي

لقد شغلوا ذهب الليل طلع الفجر والعصفو صوصو
!!

شاهد


كلمة أقولها
يا محلى الفرح الاسلامي
كلام طيب يسمع
ولا رقص ولا كلام فاضي
وديننا مش بيمنع الفرحة
بل بالعكس بيشجع كدة
وممكن نفرح من غير العنب وأيظن !!

يلا بس النفس !
وسلملي على محمد فوزي (ذهب الليل .....)

تعليقات: 18

Take Care يقول...

العنب متخلفه ذهب اليل شاذه عن موضعها
مش مناسبه لفرح
عن راى الفرح يتلم بسرعه وبدل ما يشغلوا دى جى العريس والعروسه يغنوا والفرح يتقلب فى ساعه ولا ساعتين وخلصت

ملحوظه:لم تصبح المشكله فى العنب ولا البلح اذ انه ان تشتغل الاغنيه الناس بتغنيها
المصيبه الاكبر وباذن الله ابقى اكتب عنها رقص الشباب فى الافراح دى بقى كارثه كارثه
قمه القرف

بيطرية ومش بايدى يقول...

هههههههههههههههههههه
والله ماقدرتش امسك نفسى من الضحك انا اسفة يعنى بس
ايه الدى جى ده اللى طالع لنا من افلام ابيض واسود ده
ده يمكن جاى من ايام الفراعنة
هو يمكن حن لايام الطفولة فحب يعيل شوية وقال يعمل جو للاطفال ويكسب فيهم ثواب برده :)))))))))))

مالها جوزناه وخلصنا منه والفين مبروك عليكى وابن حلال يا عرسينا واحمد نبينا ويا احلى الليالى
كفاية كده يحسن هاجيب باقى الشريط


ربنا يهدى الجميع

بيطرية ومش بايدى يقول...

التالت بقى عشان السنة

صلى على النبى

وادعيلنا

مع خدمة ادعيلى شكرا
ليه تدعى دعوة واحدة لما ممكن تدعى دعوتين
دعوة واحدة مش كفاية :)))))

كريم مصطفي سيد يقول...

السلام عليكم
هوا كان فرح فواكهه ولا اية هههه
ربنا يرحمنا برحمته ومقلوش الحمار برضه
دمت بخير اخي

إخوانى للأبد يقول...

تأكد أخى أن كل السعادة ومنتهاها تجدها فى ديننا.

والدين يشجعنا على السعادة فى كل نظمه وتشريعاته ولكن قومى لا يعلمون.

بنت الأسلام يقول...

ذهب الليل وطلع الفجر .....صعبه قوى دى
بس تجديد والله هما تقريبا رافعين شعار "نحن متميزون عن غيرنا "

فعلا ما أحلى الفرح الأسلامى

اقصوصه يقول...

عن نفسي اكيد انا من مؤيدين

ذهب الليل طلع الفجر

لان اشجع الاعراس الاسلاميه

عشان الله يبارك للعروسين

وتكونين بدايتهم بدايه جميله :)

خواطر شابة يقول...

يقول المثل لكل مقام مقال وذهب الليل طلع الفجر لامكان لها من الاعراب في حفل عرس
بس انت حطيتنا بين اختيارين احلاهما مر يا العنب باذهب الليل طلع الفجر بحيث سنكون في اختيارنا كالمستجير من الرمضاء بالنار

حفيدة البنا يقول...

ههههههههههههههههه
صوصو مين بس!
هيه مش غريبه لأن الافراح العاديه بيشغلوا اى خبط وموسيقى وخلاص مبيهتموش بالكلام وغالبا بيبقى ملوش علاقه بالعريس ولا العروسه ولا اى حاجه واللى طلع جديد بقى ياريته عنب اهو حاجه حلال ده بقت شيشه وكلام اللهم احفظنا منه
نحمد الله على نعمه العقل بردك
والافراح الاسلاميه هيه الاصل وهيه الصح وهيه الاحلى بلا شك ..مفيش اصلا وجه مقارنه
ننتظر جديدكم,, وشكرا ع الاناشيد الرائعه التى تملأ المدونه
جزاكم الله خيرا

أبو مصعب يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بس تعرف اهو تغيير


اتمنى اشوف اناشيد افراح تهد الدنيا بس فى فرحى طبعا بعد عشرتاشر سنة

مشخبطاتي يقول...

طلع الفجر وذهب الليل..
تصدق تنفع..مش أحسن مايغنوا ويرقصوا لغاية ما الفجر يطلع بجد !!

الأفراح أصبحت مرتعاً خصباً للسفالة وقمة الإنحطاط..كنت في فرح أحد الأقارب من أسبوع .. بصدق شيئ مقرف ومقزز !!

يلا..صوصوصوصوصوصوصوصو..
يعني: سلام عليكم :)

drsonnet يقول...

alsalam alikum\
have a look
http://tabibqulob.blogspot.com/2010/02/ethics-of-citizen-comes-firstmr-fahmy.html

شهيدة الأقصى يقول...

الأفراح الإسلامية محترمة ونظيفة

ولا الواحد بيشوف حاجة مسيئة او يسمع كلام مؤذي

كلمات من نور يقول...

مع الاسف يا دكتور الغناء والرقص سبب لامتناعي عن الذهاب لأفراح عديدة السنين اللي فاتت بس بافكر في حاجه مهمه ...يا ترى في خطوبة ابني عروسته اللي حيختارها و أهلها حيشغلوا العنب والبلح ووو وساعتها بقى أنا أعمل إيه؟؟؟ ربي يهديهم ويحسنوا الاختيار هم و أنتم جميعا يا شباب الأمة ...تحياتي

طهر فؤادك يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ربنا يكرمك يارب والمسلمين ...
شاركونا فى حملة "لا للتهويد " علشان نبدأ النشر بداية من السبت 6 /3 بأذن الله تعالى الله يكرمك ساعدونا
http://rasoulallah1.blogspot.com/2010/03/blog-post.html

Sonnet يقول...

ألف مبروك
يغنوا لا ذهب الليل أو اي اغنية
المهم يفرحوا و ما يغضبوا ربهم

غير معرف يقول...

انا موافق
بس يصلوا الفجر جماعه مع بعض

لوي الدماغ يقول...

انا موافق يا عم
بس يصلوا الفجر جماعه